Evaluatierooster
Het evaluatierooster heb ik opgemaakt geïnspireerd op de evaluatieroosters die bij onze takenbladen van de Hogeschool zitten. Uiteraard heb ik deze wel aangepast naar het niveau van de kinderen door middel van de te behalen criteria en het toevoegen van smileys als graadmeter. Het is een rooster dat in alle lessen kan ingezet worden. Bepaalde aspecten zullen bij specifieke lessen wel meer naar voor komen dan bij andere, maar met dat in het achterhoofd lijkt het me een ideale manier om te evalueren hoe het kind de les heeft meegemaakt.
Ik heb dit evaluatierooster gebruikt in een les beeld waarbij de leerlingen een fruitboom diende te schilderen na het horen van een verhaal. Bij deze les diende de leerlingen samen te werken, te creëren ,materiaal te gebruiken en te reflecteren over hun werk. Volgens mij dus een goede les om het schema voor te hanteren.
Tijdens de les heb ik af en toe iets snel neergeschreven dat ik zag, maar door de regelmatige ondersteuning die ik diende te geven was het niet gemakkelijk om veel tijdens de les te noteren. Na de les ben ik dan ook aan de slag gegaan met dit rooster en eigenlijk viel dit al bij al wel mee om in te vullen. Doordat je zelf niets meer moet schrijven, maar kan aanduiden in welke blok een leerling valt kan je op een snelle manier toch een correcte analyse maken van de leerling. Mij lijkt het dus een goede manier om leerlingen te beoordelen, maar zeker niet iets om elke les toe te passen. Het evalueren van bijvoorbeeld één of twee onderdelen per les is misschien wel een mogelijkheid om een regelmatige evaluatie te krijgen.
Reacties
Een reactie posten