Mijn actuele visie op muzische vorming

Om dit duidelijk te maken ga ik werken met een paar kernwoorden of kernzinnen waar volgens mij muzische vorming met valt of staat, en die mij als student hebben verrast. 

Durf
Durf bij leerkrachten, leerlingen en directies om zich te verdiepen in muzische vorming. Momenteel is dit niet aanwezig, of maar in beperkte maten. Grondleggers van dit alles zijn de leerkrachten lijkt me. Zij moeten ervoor zorgen dat zowel leerlingen als directies durf aan de dag leggen om aan de slag te gaan met muzische vorming.

Diversiteit
Muzische vorming is geen knutsel-uurtje. Voor de opleiding was dit mijn gedachtegang. Maar na de lessen, workshops en stagelessen ben ik volledig uit dit stramien. Muzo is meer dan alleen maar knutselen. Al zijn er nog altijd veel leerkrachten die het niet zo zien, toch moeten de "nieuwe" leerkrachten er voor zorgen dat de verschillende domeinen aan bod komen binnen de leerlingen hun schoolcarrière.

Out of the box
Zoek in "alles" iets muzisch, zelfs uit de vreemdste dingen kan je nieuwe ideeën opdoen. Denk out of the box in je opdrachten, probeer eens iets 'onhaalbaar', wie weet lukt het toch. En als het niet lukt kan je jezelf nooit zeggen dat je het niet geprobeerd hebt. Het muzische proces is er een met vallen en opstaan, en daar horen voor mij ook out of the box opdrachten bij.

Sturing maar geen overname
Waar er vroeger een duidelijk voorbeeld werd geschetst waarnaar iedereen moest werken waardoor er 25 dezelfde sneeuwmannen, bootjes, ... werden gemaakt. Is het in de huidige visie belangrijk om kinderen een aanzet en sturing te geven, maar het eindresultaat moet persoonlijk blijven. Dit is niet in elke opdracht even makkelijk, maar toch moet je dan nog zorgen voor aspecten die leerlingen naar believen kunnen invullen.

Evaluatie
Hier had ik voor de opleiding nog niet van gehoord voor Muzo, enkel of de leerkracht het mooi vond of niet was belangrijk. Terwijl door de opleiding mijn visie hierover ook grondig gewijzigd is. Evaluatie is een belangrijk onderdeel van de les, evaluatie over verschillende aspecten waarbij leerlingen hun mening kunnen en mogen geven. Ook moet je verschillende manieren van evaluatie kunnen gebruiken om alle leerlingen telkens te betrekken.

Opbouw
Een les is meer dan alleen het creatiemoment. Elke stap van het proces is belangrijk om de leerlingen zoveel mogelijk bagage mee te geven tijdens het creatiemoment. Dit heb ik voordien ook nooit beseft, maar door de leerlingen eerst mee te nemen in je verhaal, nadien ze de verschillende mogelijkheden aan te bieden van je muzisch domein en bouwsteen, en ze op het einde ook te laten evalueren worden leerlingen veel meer betrokken bij de volledigheid van de les. Mijn mening is hier vooral ook gewijzigd door het typische knutsel-uurtje van vroeger waar deze stappen zelden tot nooit werden toegepast.

Uitstraling en enthousiasme
De belangrijkste kernwoorden. Beide aspecten moeten komen van de leerkracht, en moet ervoor zorgen dat leerlingen zich veilig voelen om te creëren. De les staat of valt dus niet alleen bij de opdracht maar vooral met hoe de leerkracht dit overbrengt naar de leerlingen. Als je zelf niet achter je opdracht staat zal je nooit je leerlingen kunnen overtuigen om zich volledig in te zetten voor de opdracht. Voor mij staat dit dus met stip op één van de belangrijkste kenmerken van mijn actuele visie.




Reacties

Populaire posts van deze blog