Gedichtenpad bovenbouw

Route:



Materiaal:

Gedichten
Gedicht 5 5x
1 pen/lln
2 papieren/lln


1. De speelplaats



Gedicht: 

Daar op de speelplaats
tussen iedereen.

Twee kleine vriendinnen 
een heerlijk stel

Samen spelen, lachen
nooit gemeen

Het leven zo eenvoudig 
als een poppenspel
Opdracht:

De leerlingen worden poppen van elkaar. De leerlingen gaan per twee met hun gezicht naar elkaar staan. Eén iemand is de speler, de andere de pop. De speler raakt een arm, been, voet,... van de pop aan en beweegt deze dan naar ergens. De pop denkt dat er een touw aan hem hangt en volgt met dat lichaamsdeel de speler. Na eventjes wisselen we.

Praktijkervaring:
De leerlingen hadden zo iets nog nooit gedaan, dus na het even voor te doen hebben ze zich eigenlijk heel goed ingeleefd als pop. In het begin deden ze enkel de armen, maar na wat bijsturing controleerde ze ook de oren, benen, neus, ... van hun partner. Een heel aangename opdracht die ze ten volle probeerde uit te voeren.

2. De schoolpoort




Gedicht:

Iemand anders zijn

kon ik maar een beetje meer
was ik toch een ietsje beter
ik keek niet op mezelf neer
maar werd toch geen allesweter

alles snappen is niks voor mij
dat is aan deze jongen niet besteed
echter omkijkend naar opzij
links of rechts die beter weet

neen dat is het antwoord ook niet
want andere mensen zijn niet slimmer
dat laat ik u nu weten zoals u ziet
en zeg u vergeet dit nimmer


Opdracht:
De leerlingen spelen iemand anders. Ze spelen verschillende situaties van kinderen of leerkrachten die naar de schoolpoort wandelen. Een kindje van de eerste kleuterklas op zijn eerste dag. De dag dat de sint aankomt. De dag van een moeilijke grote toets. De dag dat je 's morgens je overslapen hebt. De dag dat je echt geen zin hebt in school. De laatste schooldag van de leerlingen. De laatste schooldag voor de leerkrachten. ...

Praktijkervaring:
Hier waren de kinderen het meest enthousiast over. Ze hebben zich dan ook enorm geamuseerd en niet met onnozel te doen, maar wel met zich in te leven in hun karakter. Niet iedereen reageerde hetzelfde op bepaalde situaties wat het heel leuk maakte om ze bezig te zien.


3. De kerk






Gedicht:

De
De grote
De grote bel
De grote bel hangt
De grote bel hangt in
De grote bel hangt in de
De grote bel hangt in de toren

Opdracht:

De leerlingen maken ook een stapelgedicht van zeven regels. Ze gebruiken hiervoor inspiratie uit de omgeving. (De kerk, de toren, de klok, de trap,...). Nadien mogen degene die willen dit voorbrengen.

Praktijkervaring:

Geen al te gemakkelijke opdracht voor kinderen. Er waren er die eerst een zin van zeven woorden maakte en dan deze opsplitste in zinnetjes, anderen starten met een woord en werkte zo steeds verder tot ze een zin hadden. Beide manieren leverde wel zeer mooie en leuke resultaten op. Volgens mij een vorm van poëzie die ze nog nooit hadden gezien aan de reacties te horen. Maar wel iets dat ze zeker verder nog kunnen doen.

4. De boog met het grasplein




Gedicht:

Als ik een vogel was,
dan vloog ik sierlijk van plas tot plas,
dan hield ik de mensen bij elkaar,
dan vloog ik naar om het even waar,
dan zong ik mijn hoogste lied,
dan had ik ook nooit verdriet,
dan gaf ik vrede aan alle mensen,
dan deed ik de mooiste wensen,
maar helaas ik kan niet vliegen 
en ik kan niet blijven liegen,
dus zeg ik maar: dit was maar een wens,
want ik ben zoals iedereen een heel gewoon mens


Opdracht:
Alle leerlingen krijgen een blad. In de natuur zijn er heel veel dieren. De kinderen proberen door middel van het blad te scheuren om een dier te maken.

Praktijkervaring:
Ook weer een opdracht waar ze zich zelf in konden steken. Sommigen tekende eerst de contouren van hun dier af en scheurde dan, anderen begonnen er aan zonder nadenken en kwamen uiteindelijk tot leuke dieren. Wat het ook zeer leuk maakte was dat er een verscheidenheid aan dieren voorbij kwamen: een slang, een vis, een haai, een kameel, een giraf, een specht, ... 

5. Het Ravenhof





Gedicht:
Soms maak ik grote luchtkastelen
Ze passen haast niet in mijn hoofd
Gedachtes die zich ruim verdelen
Wat gelukzaligheid belooft

Dan zit ik zomaar wat te dromen
Over wat ik allemaal graag wil
Of het dan ooit echt gaat komen
Daarbij sta ik dan niet stil

Ik zie de dingen dan gebeuren
Met een lach op mijn gezicht
Het opent onbekende deuren
De saaie grijze dag krijgt licht

Alleen maar het aanschouwen
Van het eigen luchtkasteel
Het in gedachten bouwen
Niets te weinig niets te veel

En er zijn ook nergens grenzen
Het lijkt soms wel magie
Helemaal volgens eigen wensen
Zoals ik mijn luchtkasteeltje zie

Het mag soms op een sprookje lijken
Gedachten worden nu niet afgeremd
Ze kunnen de geest enorm verrijken
Want worden door het hart gestemd

Het is niet nodig om te sturen
Omdat het hart je navigeert
Het schrikt niet af van hoge muren
En stuurt je nergens ooit verkeerd

Je hoeft alleen maar te aanschouwen
Je kijkt, je ziet en voelt
Je kunt je eigen hart vertrouwen
Zoals een luchtkasteeltje is bedoeld.


Opdracht:

In groepjes van vier het gedicht leren rappen. Ze krijgen hiervoor de tekst op papier. De rolverdeling doen ze zelf, of ze alles solo doen, of een paar strofes in duo of trio mogen ze ook kiezen. Ze zorgen ook voor een ritme in hun rap.

Praktijkervaring:
Deze locatie hebben we niet gehaald door de het mindere weer. Bewust werd er voor deze locatie gekozen aangezien ze het verste lag in deze wandeling.

6. Het rondpunt





Gedicht:

wanneer mijn kruispunt een rotonde wordt
zoekend naar dat ene bord
blijf ik steeds weer rondjes rijden
innerlijk alsmaar strijden

iedere afslag raas ik voorbij
want die is het niet voor mij
mijn doel lijkt zomaar verdwenen
al raken de wielen de stenen
voel ik die kou tot op mijn bot
houd ik mijn hart buiten schot
beschermend met mijn muur
mijn handen verkrampt op het stuur

rondjes rijdend in gedachten opgaand
houdt iemand me staand
stil staan we midden op de rotonde
totdat ik de juiste afslag heb gevonden


Opdracht:
De leerlingen spelen verschillende ronde-spelen. Waar denk je aan- ronde (iemand noemt een ding de volgende zegt waaraan hij/zij denkt bij dit ding, enz...) De doos (Leerlingen geven de volgende een doos, dit kan een kleine doos zijn, een heel grote, een zware, een lichte. De andere haalt een voorwerp dat groot,klein,licht,zwaar,... is uit de doos.) Bam-bam-boe- (Een leerling wandelt naar een andere leerling die in de kring staat en zegt bam-bam, als de andere sneller boe zegt blijft hij staan. Als de leerling ipv bam-bam boe zegt moet de andere direct bam-bam zeggen anders gaat hij naar het midden.)

Praktijkervaring:
In het begin was dit voor veel leerlingen een zeer moeilijke manier om iets te doen, aangezien ze na dat ze iets hadden doorgegeven of gezegd moesten wachten tot de cirkel terug rond was voor ze iets nieuws mochten doen. Hierdoor is er veel gepraat en afleiding geweest tijdens de opdrachten. Na een paar keer te proberen hebben ze toch hun best gedaan om ook deze opdrachten te doen. Ook hier kwamen er weer grappige, gemeende en verrassende antwoorden en bewegingen aan te pas.


7. De bakker





Gedicht:

De bakker heeft een dag vol gezaag; blablabla
Ik bak er weer helemaal niets van vandaag. 
Het is gewoon niet leuk meer seg..
Alles wat ik maak is hap, slik, weg.
Al dat glazuren, en slagroomsoes gieten glokglokglok
Zelfs van het geluid van mijn broodmachine kan ik niet genieten. dakakakakaka
Ik kan beter terug naar bed.
Want morgen is er dan hopelijk een dag met meer pret. Snurksnurk

Opdracht:

Klankenspel. Verzin verschillende geluiden die je bij een bakker hoort (het belletje van de deur, de kassa, de broodmachine, de broodzakjes,...) Per 4 maak je een verhaaltje. Je hebt één verteller en drie anderen die één of meerdere geluiden doen. De leerlingen krijgen een paar minuten om een klankverhaal te maken. Nadien stellen ze dit voor.

Praktijkervaring:
Een moeilijke opdracht voor velen. Het zelf creëren, zeker in het domein drama is voor velen iets wat ze tijdens hun schoolperiode amper hebben moeten doen. Maar zeer weinig leerkrachten van de school hielden zich ermee bezig. Dit zorgde ervoor dat de stukjes niet compleet werden wat ik verwacht had, al moet ik wel zeggen dat ze hun best gedaan hebben om het zo goed mogelijk te doen. Achteraf voelde ik wel dat deze opdracht niet volledig tot zijn recht is gekomen.

8. De bank


Gedicht:

Varkens worden altijd dikker
kijk maar op een boerderij
maar het varken in dit pakje
daar kan echt nog wel wat bij

En zo kun je lekker sparen
denk maar goed en droom ervan
wat je straks van al die euro's
in de winkel kopen kan


Opdracht:
De leerlingen spelen een scene over de bank. In het begin zet de leerkracht een paar leerlingen op een positie. Iedereen die wilt komt mee in de scene of verlaat deze wanneer ze willen. Wat kan er allemaal gebeuren in een bank?

Praktijkervaring:
Deze opdracht was een test, wij hebben dit gedaan tijdens een workshop en voor ons was het al moeilijk, dus ik wou graag weten hoe leerlingen dit zouden invullen. Uiteindelijk heb ik deze opdracht op een bepaald moment moeten afbreken omdat het één grote chaos werd. Het was leuk om eens te proberen, maar ik besef dat om dit te doen je al wel veel dramalessen met de kinderen moet gedaan hebben. Er ineens ingegooid worden was voor veel kinderen niet gemakkelijk, zij zijn dan ook niet aan bod gekomen bij deze opdracht.

Reacties

Populaire posts van deze blog