Mijn ideale muzische school
Mijn ideale muzische school
Stel: Je krijgt carte blanche om je ideale muzische school te creëren, hoe zou je dit invullen?
Moeilijke vraag, maar na wat denkwerk ben ik bij volgend uitgekomen:
Accommodatie:
Volgens mij één van de grootste actiepunten in elke school. Muzo-lessen gaan bijna overal door in de eigen klas. Maar moest ik ooit carte blanche krijgen om een school in te richten zou ik kiezen voor een groot lokaal opgedeeld in vier blokken, welke allemaal afzonderlijk kunnen afgesloten worden zodat er meerdere klassen tegelijk in het lokaal kunnen werken.
Blok 1: Een grote ruimte waar tafels in verschillende blokken staan. Waar leerlingen in groep kunnen aan werken aan beeld, media,... In deze ruimte staan wastafels, computers, een videohoek, ...
Blok 2: Een ruimte waar er een soort aula wordt gecreëerd door blokken (uit schuimrubber) waar je op kan zitten, die ook verplaatsbaar zijn. Deze kan je opstellen in een u-vorm voor een toonmoment van drama of muziek. Maar die even goed kunnen gestapeld worden om een "museumruimte" te creëren om beeldwerken tentoon te stellen.
Blok 3: Een opbergruimte in dressing stijl, waarbij langs beide kanten rekken staan, opgedeeld per domein. Bij elk domein staan de benodigde materialen. Van kosteloos materiaal tot instrumenten tot decorstukken tot ...
Blok 4: Een stille ruimte, een plaats waar rustbanken staan, waar leerlingen tot rust kunnen komen na een intensieve opdracht. Of waar ze kunnen komen om in rust ideeën op te doen voor hun creatie, weg van alle drukte van de medeleerlingen. Hier kunnen eventueel objecten staan ter inspiratie of op de muur geprojecteerd worden. Deze ruimte is voor een kort gebruik, leerlingen ledigen hier hun hoofd om een nieuw idee op te doen.
Leerlingsparticipatie in een groot project:
Een jaarlijks groot project vanuit de hele school waarbij de leerlingen de leiding hebben. Dus geen musical die leerkrachten ineen hebben gestoken of een optreden waarbij de liedjes door de leerkrachten gekozen zijn,...
Wel een project dat volledig in handen is van de leerlingen. Uiteraard worden de leerkrachten wel ingezet ter ondersteuning van de oudere leerlingen. En zij staan dan weer in voor de ondersteuning van de jongere leerlingen. Dit project kan verschillen van jaar tot jaar: Een musical, het maken van een film, een tentoonstelling vanuit een bepaald thema, een free podium,... De leerlingen denken na welke materialen ze nodig hebben, hoe het project zal verlopen, wat wanneer klaar dient te zijn,... De leerkrachten geven ondersteuning want bepaalde aspecten kunnen de leerlingen nog niet zelfstandig afwerken, maar de leerkrachten mengen zich niet in bepaalde keuzes. Deze worden gemaakt door een groep leerlingen uit verschillende klassen van verschillende leerjaren. Met de opbrengsten van hun project kunnen ze dan het jaar nadien weer nieuwe ideeën uitvoeren. Hierdoor groeit deze manier van werken niet uit tot een "geldmogelijkheid voor de school" (-> De overname door leerkrachten en directie zal groter zijn als er geld voor de school kan uitgehaald worden, maar hiervoor zijn mijn inziens genoeg andere mogelijkheden.) aangezien alles integraal naar het volgende jaar gaat. Het project zal leven binnen de school wat jaar na jaar meer vrijwilligers (leerlingen) zal opleveren die hun steentje willen bijdragen. Leerkrachten kunnen in dit project wel zorgen om de juiste leerling op de juiste plaats in te zetten. Zo maken ze gebruik van de talenten van de leerlingen om het project te doen slagen.
Dagelijkse muzische kansen:
Volgens mij het meest "haalbare" idee. Rekenen en taal blijven de hoofdvakken in een lagere school, nadien volgen WERO en eventueel godsdienst. Maar als laatste zitten MUZO en LO... De mogelijkheid zou er moeten zijn om dagelijks MUZO aan te bieden. Niet elke keer een even uitgebreide les, maar ook door middel van korte 25 minuten lessen kunnen de kinderen geprikkeld worden. Door dit te doen leren de leerlingen hun creativiteit te gebruiken wat ook positief kan zijn voor andere vakken. Door een dagelijkse kans tot creativiteit aan te bieden aan de leerlingen open je ook hun blik op de wereld, de mogelijkheden die er zijn en hoe je ze kan gebruiken. De korte lessen kunnen ook perfect als opstart of afsluiting van een andere les gebruikt worden, indien ze correct worden toegepast. Wekelijks moet je dan ook twee keer plaats maken voor een grotere opdracht, waarbij de kinderen eventueel elementen van de vorige korte lessen kunnen gebruiken. Ik heb het gevoel dat door zo'n frequente input van muzische ideeën de leerlingen sneller zullen openstaan om out-of-the-box te denken wat hun kan helpen bij hun hele leerervaring.
Reacties
Een reactie posten