Muzisch schoolklimaat stageschool

Muzisch schoolklimaat stageschool

In dit bericht reflecteer ik over de mogelijkheden die mijn stageschool benut of onbenut laat om een zo muzisch mogelijk schoolklimaat te creëren. Hiervoor heb ik zelf geobserveerd in het 1ste en 6de leerjaar en ben ik in interactie gegaan met enkele andere leerkrachten van de school.

Coaching
De leerkrachten zijn zeer open naar de leerlingen toe. Ze zijn zeer positief naar de leerlingen toe in hun proces en stimuleren de creativiteit van de leerlingen. In de aanzet naar hun lessen proberen ze voorbeelden te zoeken, bepaalde handelingen al voor te doen, oplossingen (direct en indirect) aan te bieden om de leerlingen zo vlot mogelijk op weg te helpen en frustraties te beperken.

Interactie
In elke les die ik gezien heb of waar ik over gehoord heb via de leerkrachten is samenwerken een essentieel onderdeel. Ook bij de lessen waar iedereen een afzonderlijk eindresultaat dient te creëren staan de leerkrachten open voor onderlinge interactie zodat leerlingen nieuwe ideeën opdoen, van elkaar leren, elkaar helpen,... Bij groepsopdrachten wordt er zo goed mogelijk gewaakt dat iedereen samenwerkt, elkaar aanmoedigt, ze samen tot een idee of oplossing komen,...  In de hogere jaren loopt dit meestal al iets vlotter dan in de lagere jaren waar de leerlingen nog iets meer op zichzelf gericht zijn.

Reflectie
Op dit vlak schieten de leerkrachten mijn inziens nog iets te kort. In geen enkele les werd er gereflecteerd over het proces, het eindproduct of de beleving. Bij mijn stagelessen heb ik dit proberen toe te passen en dit was iets dat de mentor zeker ging onthouden. Het is volgens mij nog te weinig meegegeven in de "vroegere" jaren toen de huidige leerkrachten nog op school zaten dat dit een belangrijk onderdeel van de les vormt. 

Muzische school
Op de school hangen per klas verschillende beeldwerken zichtbaar, maar dit is tot een minimum beperkt. Ook wordt er bijvoorbeeld een kinderkoor opgestart voor de kerstmarkt die de school organiseert en zijn er de optredens tijdens het schoolfeest. Al zijn deze activiteiten zeer geleid met weinig inbreng vanuit de kinderen. Hierop kan de school dus nog heel hard inzetten, zijn uitstraling naar leerlingen en ouders toe op muzisch vlak. Wat wel een enorm pluspunt is aan de school is dat ze veel inzetten op buitenschoolse activiteiten waarbij de kinderen in aanraking komen met verschillende muzische vormen en projecten (theater, musical, lezingen, musea, film, ...)

Veiligheid en vrijheid
Op deze punten kan ik met de ervaring die ik had alleen maar positief antwoorden. De leerkrachten zorgen voor een veilige leeromgeving waarbij de kinderen zichzelf mogen zijn, mogen fouten maken, mogen experimenteren, ... Deze veiligheid resulteert ook in een mate van vrijheid. Leerkrachten kunnen de leerlingen open taken geven, individueel of in groepjes omdat ze er voor gezorgd hebben dat leerlingen zich durven uitdrukken en hierdoor open staan voor impulsen. Enige nadeel binnen de vrijheid is de locatie. Bij elke les is deze door gegaan in de klas. Nooit op de speelplaats, de turnzaal of een andere ruimte. Hierdoor zijn de leerlingen wel beperkt in hun bewegingsruimte wat voor sommige lessen nadelig kan zijn.

Activiteiten
De activiteiten die aangeboden worden door de leerkrachten bevinden zich meestal binnen de klas. Niet vaak door gebruik te maken van verschillende klassen van verschillende leeftijden. Ook blijven ze in de lagere jaren vaak teruggrijpen naar de beeldlessen en zanglessen. Maar wordt er binnen muziek niet verder gegaan en zal beweging en drama zeer weinig aan bod komen. In de hogere jaren komt drama iets vaker aan bod maar ook hier blijven de leerkrachten wel binnen hun comfortzone. Weinige durven iets onbekend aan te pakken.

Grondhouding
Qua attitudes van leerkrachten en leerlingen zit het in het algemeen wel goed op school. De leerkrachten zorgen ervoor dat de leerlingen zich muzisch durven inzetten en hun blik verruimen binnen de mogelijkheden van het muzische. Ook leren ze de leerlingen respect voor elkaar en voor het materiaal. Enige nadeel binnen dit gedeelte is zoals hierboven al aangegeven de comfortzone waarin de leerkrachten zich goed voelen. Hier uitstappen is een zeer moeilijk gegeven.


Conclusie
Mijn stageschool is zeker op de goede weg om een eigen muzische identiteit te creëren al zullen ze volgens mij nog meer moeten inzetten op de activiteiten. De attitudes van zowel de leerkrachten als leerlingen zijn zeker goed. De leerlingen durven nieuwe dingen te proberen, te experimenteren met materialen, hun verbeelding te gebruiken, ... Dit dankzij de leerkrachten die ervoor gezorgd hebben dat er een gevoel van veiligheid is bij de leerlingen. De werkpunten situeren zich vooral op het vlak van de activiteiten: Deze zijn niet vaak binnen alle leerdomeinen. Er wordt weinig ingezet op schoolprojecten vanuit de kinderen. En de leerkrachten houden zich vaak vast aan gekende materialen en opdrachten. 



Reacties

Populaire posts van deze blog