Evaluatiemethode 1: Het fruit
Deze evaluatiemethode heb ik gebruikt in het eerste leerjaar. Een methode die binnen mijn thema van gezonde voeding paste. Bedoeling van deze methode is om op het einde van de les te reflecteren over het proces. Hoe is het eindresultaat tot stand gekomen? Ben je tevreden met de manier waarop jullie als groep gewerkt hebben? Heeft iedereen zijn steentje bijgedragen? ...
Door middel van bij elke vraag, of globaal (zoals ik heb gedaan) de leerlingen te laten aanwijzen wat ze er bij voelen/hoe ze het ervaren hebben kan je direct meer duiding vragen. Leerlingen mogen dit dan geven indien ze wensen. Leerlingen die liever geen extra info gaven hoefden dit niet te doen.
Ik heb voor deze methode gekozen omdat:
1. Ze zeer kindvriendelijk is.
2. Je de keuze van emotie beperkt tot 3 mogelijkheden -> makkelijker om een keuze te maken/er wordt een bewustere keuze gemaakt.
3. Je specifiek kan doorvragen bij leerlingen die zich niet goed/heel goed voelde bij het proces.
Hoe heb ik dit ervaren binnen mijn stage:
De leerlingen waren volledig mee aangezien dit binnen het thema en de opdracht van een klankspel over gezonde voeding paste. Voor leerlingen van het eerste leerjaar was het ook gemakkelijk om te tonen hoe ze zich voelde bij de manier van werken naar het eindproduct toe. Eigenlijk zijn dit gewoon een ander soort smileys, de welke ze al gewoon zijn van hun rapport, leeslessen, rekenschriften,...
Voor mij als leerkracht kon ik zeer gericht vragen stellen aan specifieke personen. Van zodra ik zag dat er iemand zijn vinger op de "boze/trieste aardbei" zette wist ik dat ik even halt moest houden en vragen wat hij/zij minder vond aan deze les. Langs de andere kant kon ik bij het blije fruit ook meer in detail gaan over welk aspect van het proces dat ze aangenaam vonden, en waarom. Het belangrijkste was dat ze konden staven waarom ze iets hadden aangeduid (al dan niet in detail). En dit is eigenlijk zeer goed gelukt in het eerste leerjaar.
Reacties
Een reactie posten