Evaluatiemethode 2: De wasknijper



Deze evaluatiemethode heb ik vorig schooljaar gebruikt in het vijfde leerjaar. Een methode waar ik zeer sceptisch over was, maar na mijn les was ik helemaal voor dit systeem gevonden. De bedoeling van de wasknijper is het polsen van de beleving bij de leerlingen. In het begin van de les krijgen ze allemaal een wasknijper, deze hangen ze op hun kleren. Hoe hoger de wasknijper hangt hoe hoger het plezier bij de leerlingen. Hangen ze dit lager, met als dieptepunt hun schoenen, dan weet je als leerkracht dat je direct kan ingrijpen bij deze leerlingen om hun welbevinden te verhogen. Bouw hierbij wel bepaalde momenten in waarop je "luid" iets zegt over iemand zijn wasknijper, op deze manier denken de leerlingen aan hun eigen wasknijper en gaan ze deze eventueel verhangen waarop jij als leerkracht dan weer kan anticiperen. Dit is eigenlijk een continue evaluatie vanuit de kinderen waarbij ze kunnen aangeven hoe ze zich voelen gedurende de hele les.

Ik heb voor deze methode gekozen omdat:
1. Ze zeer budget- en kindvriendelijk is.
2. Leerlingen en leerkrachten direct te zien krijgen hoe iemand zich voelt en hierop kunnen anticiperen. (zowel wanneer ze zich goed als wanneer ze zich minder voelen.)
3. De evaluatietijd regelmatig verloren gaat in een MUZO-les. Op deze manier is deze ineens ingebouwd in de les.

Hoe heb ik dit ervaren binnen mijn stage (vorig schooljaar):
De leerlingen waren direct enthousiast over het idee. Binnen de les werd er regelmatig een knijper verhangen waardoor het voor mij als leerkracht gemakkelijker was om te zien wie er hulp nodig had, vast zat of gewoon intrinsiek de werkvorm niet aangenaam vond. Op deze manier kon in daar ingrijpen en met degene die de werkvorm (toen: patronen schilderen met reliëf) niet graag doen kon ik aan de slag om ze toch gemotiveerd te krijgen door een patroon te schilderen van iets dat ze leuk vonden, met kleuren die ze graag zien,... Maar waar ze zelf nooit zo over hadden nagedacht. Ook was er één leerling die na de speeltijd terug binnenkwam en zijn knijper direct aan zijn voet hing. Door hier me aan de slag te gaan kwam ik te weten dat er iets gebeurd was op de speelplaats waardoor zijn motivatie helemaal gezakt was, dingen waar een leerkracht ook rekening mee moet houden.

Reacties

Populaire posts van deze blog